Orgullosos de vore com Vorasenda comença a ser un referent de compromís entre les persones. No entenem l’agroecologia i la sobirania alimentària si no es contemplen des d’aquest prisma. Tanmateix trobem a faltar algo en l’enfoc d’aquest article. Després de llegir-lo, a l’equip de Vorasenda se’ns ha quedat un cert regust a solitud, malgrat que estem demostrant ser una fórmula si més no ben encaminada. Per descomptat agrair als autors de l’article la tasca feta. Continuem treballant. Queda clar que hi ha molt que parlar sobre aquest assumpte. Què opineu?

Font: www.diarijornada.coop

Autors: LAURA JULIÁN / JOAN CANELA (València)

Arriba l’estiu, i amb la calor, la gent comença a agafar vacances. Si bé és possible que això de desaparéixer de la ciutat de l’1 al 31 d’agost ja no s’estile tant, continua sent innegable que entre finals de juny i principis de setembre el ritme general cau: hi ha més jornades contínues, menys càrrega de feina per als autònoms i més escapades.

Una de les activitats que nota especialment aquesta baixada d’activitat són els grups de consum i les comandes de caixes de menjar fresc ecològic i de proximitat. En els darrers anys s’han popularitzat els canals de venda directa del camp a taula sense intermediaris en diferents formats: cooperatives de consum molt organitzades, botigues on arriben «caixes tancades» amb prèvia comanda i venda per web amb distribució a domicili.

Tots els casos suposen una xicoteta revolució que ha permés a molts llauradors viure de la terra sense dependre de la dictadura de les distribuïdores i a molta gent accedir a aliments ecològics a un preu raonable.

La proximitat del canal de venda, però, mostra la seua cara B quan arriba l’estiu. «Ara es fa tota una inversió molt forta en llavors; continues cuidant els camps perquè al setembre, quan la gent torna, volen la verdura, però has de tenir aquests diners per avançat, i a voltes és complicat», explica Susanna Ferrando, llauradora ecològica de Godella (Horta), on també té la seua pròpia botiga, Camí de l’Horta.

Per al consumidor tot és tan senzill com cancel·lar les comandes fins al setembre amb un simple missatge de WhatsApp i desconnectar durant les vacances, però per al productor és més complicat. «En un altre negoci tu abaixes la persiana i, encara que no tingues ingressos, tampoc no tens despeses, però l’agricultura no és així», explica Dolors Garrofer, de Conreu Sereny Cooperativa, situada entre Badalona i Santa Coloma (Barcelonès).

Per a continuar amb l’article ves a la font.