Per Núria Coll

Sabem que el sèsam, les algues, els fruits secs, algunes llavors, les verdures de fulla verd o les sardines són aliments alternatius a la llet pel que fa al seu contingut en calci. Però l’assimilem bé? Quant de calci necessitem prendre cada dia?Fotos: Pau Esculies. Receptes: Montse Vallory

(Les algues són una bona font de calci. Fotos: Pau Esculies. Receptes: Montse Vallory)

Ja sabeu quins aliments contenen calci i no passen pels lactis: les algues, la fruita seca, algunes llavors, les verdures de fulla verd o les sardines són grans fonts de calci. Però, hi ha tres preguntes que em faig com a periodista especialitzada en alimentació saludable: Quant de calci necessitem cada dia? Com sabem si estem absorbint bé aquest calci? Què cal tenir en compte per assimilar bé el calci?

Els nostres lectors ja saben que la millor font de calci no és la llet, no només perquè la publicitat ha exagerat el contingut d’aquest mineral, i sobretot absorció, sinó per la seva baixa qualitat, com apunta Paul Pitchford a la “bíblia” Sanando con alimentos integrales, en què publica dades oficials de la quantitat de casos d’americans amb osteoporosi, artritis i dèficit de calci amb dietes riques en llet i derivats.

Què és el calci?
El calci és crucial per a l’organisme i està involucrat en gairebé totes les funcions biològiques i metabòliques.

Combinat amb el fòsfor forma les sals minerals dels ossos i les dents
És fonamental perquè la sang coaguli correctament
Prevé les rampes
Redueix la tensió arterial
Prevé l’osteoporosi
Manté la permeabilitat de les membranes cel·lulars
Ajuda a l’activitat neuromuscular
Intervé en el manteniment del ritme cardíac
Manté la pell sana
Manté l’equilibri del PH, i protegeix l’organisme d’altres malalties com el càncer
Durant l’embaràs redueix la incidència de la preeclàmpsia (hipertensió gestacional o augment de la pressió arterial)
Magnesi, vitamina D i més

L’absorció de calci, assegura Pitchford, “requereix d’una quantitat adequada de magnesi, fòsfor, i de vitamina A, C i D. El cos ha de tenir una bona absorció d’aquests minerals i vitamines perquè el calci estigui ben assimilat”.

El magnesi estimula la producció de calcitonina i, per tant, incrementa el calci en els ossos alhora que l’extreu dels teixits. Moltes artritis es caracteritzen per l’excés de calci present en els teixits, mentre que no es té calci als ossos, diu Pitchford.

La clorofil·la es troba en el magnesi, amb la qual cosa la majoria de verdures verdes (plenes de clorofil·la) són fonts valuoses també de fòsfor i vitamina A, que ajuden a metabolitzar bé el calci. I una altra font essencial és el sol, la vitamina D, la coneguda vitamina de la llum. La gent que es passa el dia tancada en una oficina o que, a l’hivern, no surt de ciutats metropolitanes en què gairebé no li toca el sol té més dèficit de calci.

Però encara n’hi ha més. Isabel Fernández, ginecòloga i experta en nutrició ortomolecular i homeopatia, va descobrir en un estudi de fa tres anys que el calci que ingerim habitualment en la dieta moltes vegades no és ni ben absorbit ni ben aprofitat però que hi ha una font molt rica en calci, el corall marí, que és absorbit pràcticament del tot i que, a més, l’organisme accepta molt bé. A part de ser molt ric en calci, el corall marí conté magnesi i més de setanta oligoelements en una proporció molt semblant a la del cos humà i que són fonamentals per als processos enzimàtics de l’organisme. Es va veure que la ingesta de corall marí per part de les dones analitzades, totes seleccionades en etapa menopàusica, reforçava i recuperava l’estructura òssia, i al cap de tres mesos de prendre corall marí matí i nit, es va evidenciar una disminució del risc d’osteoporosi, així com problemes arterials, millora de la funció suprarenal i la funció tiroïdal. Amb la millora del metabolisme de calci, també va millorar el metabolisme del magnesi i altres minerals essencials.

corall-400

Què és exactament el corall marí?
El Coral Natural és corall marí fòssil, depurat i triturat. S’extreu de mines de corall fòssil, en illes creades per esculls que han estat fora del mar durant molts milers d’anys. “D’aquesta manera aconseguim dos objectius importants, primer que no es faci mal als esculls vius, per la qual cosa el nostre corall marí es produeix de forma sostenible i ha estat atorgat amb els segells EcoSafe i Friends of the Sea, diu Per Bjork, responsable de Cien por Cien Natural, empresa que comercialitza el producte Coral Natural, que respecta la fragilitat dels esculls i el medi ambient dels oceans. Per fer-lo s’utilitzen corals fòssils. Un altre aspecte molt important és que no ha patit la contaminació actual dels oceans, en haver estat fora del mar des de molt abans que l’activitat humana comencés a contaminar els mars. També cal destacar que Coral Natural està envasat sense additius (additius que només serveixen per reduir el desgast de la maquinària d’ompliment), la qual cosa permet dissoldre la pols triturada en aigua o, per què no, com a alternativa a la llet per tallar el cafè.

Fernández va comprovar que “el corall recupera els ritmes biològics, produeix més energia, desacidifica el cos, vital per a la salut en general. De fet és un mineral molt alcalí, el mineral més alcalí de l’organisme.

L’augment de vitalitat també fa que el cos no hagi d’extreure el calci dels ossos per equilibrar el PH, motiu pel qual, amb el temps, apareixen osteoporosi i altres patologies com pot ser l’alopècia.

De fet, hi ha una prova molt nova coneguda com a H.M.S. o Hair Metabolic System, una anàlisi de laboratori que determina el contingut en minerals dels cabells i que permet, entre altres paràmetres, saber les proporcions de calci respecte a altres minerals que tenim al cos (cosa que mostra com l’absorbim i metabolitzem, segons Jesús Domínguez, fisioterapeuta i naturòpata especialista en naturopatia funcional i que, sovint, fa aquest test. “És una informació molt valuosa perquè el contingut de minerals als cabells és el mateix que el contingut en minerals de les cèl·lules del cos”, afegeix Domínguez.

Domínguez afegeix que, pel que fa al calci, és molt important saber que una de les troballes més habituals en un mineralograma és la presència de nivells excessius de calci intracel·lular. Això és degut principalment a una eficàcia disminuïda de l’acció de l’hormona tiroide cel·lularment.

És sorprenent com aquesta elevació dels nivells de calci intracel·lular condiciona, a més d’una eficàcia disminuïda de l’hormona tiroide, tendència a la hipotensió, tendència a la resistència a la insulina situacions compatibles amb un metabolisme alentit.

Lilián Dous és consumidora habitual de Coral Natural. “Vaig començar a consumir-ne perquè m’ho van recomanar com una opció molt senzilla per mantenir la salut. Al principi no notava res, jo creia que tenia una salut de ferro, però al cap d’un temps vaig veure que no era així, encara que no me n’adonava, tenia una pila de problemes de salut, que tot i que no m’impossibilitaven, hi eren. Cada dos anys tenia unes setmanes de dolor terrible perquè se’m formava sorreta al ronyó, era molt propensa als refredats, tenia mals d’esquena més sovint del que era conscient, etc. A poc a poc, Lilián va veure que tot això li havia desaparegut. Els refredats es van reduir, l’esquena ja no li feia mal, i al cap dels anys va anar veient que ja tornava a tenir còlics nefrítics. I per si fos poc, un any després “em vaig veure obligada a passar per una cirurgia per extirpar matriu i ovaris. Vaig començar a preocupar-me pels ossos, ja que no prenc llet, però l’any següent em vaig fer una densitometria i tenia els ossos perfectes. Dos anys més tard me’n vaig fer una altra i la massa òssia havia augmentat. Avui en dia continuo tenint uns ossos en un estat que sorprèn el meu ginecòleg perquè segons ell no corresponen a la meva edat. A mi em demostra que quan em van recomanar prendre Coral Natural em van fer un favor.

mineralograma_cat

Quant de calci necessitem cada dia?
Un cop sabut tot això, ens hem de preocupar d’absorbir-lo bé i de saber la quantitat recomanada de calci que necessitem ingerir, que és d’uns 1000 mg al dia en adults i una mica més en períodes de creixement (infància i adolescència), embaràs i lactància, edat avançada (perquè s’assimila menys), quan hi ha malalties del cor i vasculars incloent hipertensió, patologies òssies i la majoria de trastorns del sistema nerviós. I després hi ha els aliments inhibidors del calci: sucres refinats, alcohol, cafè, medicaments i drogues, molt poc exercici, excés de sal i excés de proteïnes.

Font: http://www.etselquemenges.cat/repte/com-assimilar-be-el-calci-que-necessitem-34079